Banff, Jasper & Oost-Canada

3 mei 2009 - Leidschendam-Voorburg, Nederland

Dit is helaas ons laatste maar zeker niet het minste avontuur. We gaan even terug in de tijd, waarbij we beginnen bij onze trip van Vancouver richting Calgary. De toeristische route loopt door de nationale parken Jasper en Banff in de Rocky Mountains. Met rondom meters sneeuws gaven de Rockies een waanzinnig plaatje! IMG_3136De meren en zelfs de watervallen waren bevroren. Hoewel we goed op zoek waren naar de beren waren deze of nog net aan het bijkomen van hun winterslaap of besloten zij 5 minuten nadat we voorbij reden te voorschijn te komen, waardoor andere mensen laaiend enthousiast vroegen of wij ook die grote grizzly hadden gezien. Grrr, maar weer een goede reden om nog eens terug te komen. De elken, DSC04258coyote en bighornsheep waren gelukkig wel op hun post.

Vlakbij Calgary ligt Drumheller. In de omringende valleien liepen 70 miljoen jaar geleden de dinosaurussen rond en in het museum is de grootste collectie fossielen bij elkaar gezet. Sommigen fossielen zijn tentoongesteld inclusief de rots waarin ze ingebakken zijn. De gigantisch grote T-Rex is nog steeds indrukwekkend, maar nu wel een stuk minder gevaarlijk! Nooit geweten dat er zo veel soorten waren, echt geweldig. Het lijkt net of je middenin Jurassic Park zit.DSC04344

Met een vluchtje van 4 uur vlogen we vanaf Calgary naar Ottawa om daar onze vriendjes Dennis en Astrid na ruim 1,5 jaar weer te zien. Hier konden we heerlijk bijkomen en hebben we langzaam kunnen wennen aan het Nederlandse eten (hagelslag, boerenkool). DSC04379Ook werden we langs watervallen, groundhogs, kegelbanen en het nachtleven van Ottawa geleid om zo natuurlijk even goed te genieten van de laatste weken.

Het weekend voor vertrek hebben we in Montreal doorgebracht. Heerlijk op terrasjes in het zonnetje, want het weer in Canada is heel wisselvallig zo kan het de ene dag 12 graden zijn met een fris windje en loop je de andere dag met 28 graden in je korte broek. Montreal heeft supermooie huizen en kathedralen, en samen met de alom aanwezige Franse taal voelt het alsof je in Parijs bent. Omdat het in Montreal in de winter –30 kan worden hebben ze een ondergronds winkelparadijs met 2km aan shops. Hier nog even de laatste dingetjes ingeslagen en toen moesten we ons toch echt klaarmaken voor de terugvlucht. Dat ons avontuur nog niet was afgelopen merkte we boven Brussel. Door het idiote gedrag van een bezwete, rondrennende piloot, die ons niet veel later vertelde een noodlanding te moeten inzetten, kregen we de schrik van ons leven. Bungeejumpen blijkt bij nader inzien toch niet zo eng! Er werd alleen even gemeld de nooduitgangen te bekijken, het safety-instructie boekje te bestuderen en in de brace-position te gaan zitten. Hier moest je het maar mee doen en zo zette we de daling in tot 20 meter boven de grond, toen leek het alsof de piloot niet verder durfde en stegen we weer op. Toen we het na nog een tijd cirkelen boven de luchthaven nog een keer gingen proberen, ging het gelukkig goed. DSC04516Dat er echt iets goed mis was bleek wel want we stopten midden op de landingsbaan en werden met brandweerwagens en ambu’s ontvangen. Nooit zo een luid gejuich en geklap gehoord na de landing. En vlak voor vertrek hadden we het er nog over zo gelukkig te zijn dat de reis zo soepel verlopen was! Nou niet helemaal soepel dus, maar we zijn gelukkig weer veilig terug op Nederlandse bodem! Een uitgebreid ontvangstcommitee heette ons daar welkom, dit was gezellig thuis komen, en wij hebben ons de appeltaart en bitterballen goed laten smaken.

Na deze geweldige reis hebben we natuurlijk wat lijstjes gemaakt die we graag met jullie willen delen:

Leukste/beste/geweldigste landen:DSC03370

1. zonder twijfel: Nieuw-Zeeland
  2. Australie
  3. Laos

Beste avontuur: DSC00665-550

1. Gibbon Experience (LAOS)
  2. Duiken bij Sipadan (MALEISIE)
  3. Uncle Tan’s jungle tour (MALEISIE)
  4. Bungeejump Queenstown (NZ)

Leukste evenement:

1. Big day out (Melbourne, Z-AUS)
  2. Australian open (Melbourne, Z-AUS)

Leukste steden:DSC03233

1. Queenstown (NZ)
  2. Melbourne (AUS)
  3. Luang Prabang (LAOS)

Mooiste strand:DSC03899

1. Manuca island  (FIJI)
  2. Kalbarri (W-AUS)
  3. Whiskey Bay (Z-AUS)

We kunnen nog wel uren doorgaan, want deze reis was zo fantastisch en zonder meer het leukst wat we ooit hebben gedaan. We hebben zoveel gezien, gedaan en geproefd dat onze hoofden er nog van tollen. Iedereen bedankt voor alle leuke reacties en kaartjes en we willen jullie allemaal heel erg graag weer snel zien. Tot snel!

1. Coby:
    3 mei 2009
    Welkom thuis wereldreizigers, dat zal weer even wennen worden maar wat hebben jullie ontzettend veel gezien en meegemaakt, tot aan de laatste reis toe.
    Ik heb genoten van jullie reisverslagen en foto's.
    Zo.n reis maak je maar eenmaal in je leven mee.
    Groetjes, Coby
  2. Paul en Marijke rosenberg:
    4 mei 2009
    Welkom thuis na dit lange avontuur.Wij herkennen veel plaatsen en landen,waar jullie geweest zijn.
    Alleen moest ik meestal daar werken.
    Blijven echter nog genoeg oorden over, die een bezoek waard zijn.Maar Nederland heeft ook zijn charmes.Hartelijke groeten Marijke en Paul