Kiwi-experience

18 maart 2009 - Taupo, Nieuw-Zeeland

De laatste weken zijn we door Nieuw Zeeland getrokken met Mike als touroperator, want met de eerder opgedane ervaringen kon hij goed alle highlights en nog te bezoeken highlights samenstellen.
DSC03219De leuke Jucy-camper stond al voor ons klaar bij de airport, maar bleek toch wel 3x zo klein als de vorige camper en bij het ombouwen tot bed in het donker lagen we krom van het lachen. Waar moesten in hemelsnaam de tassen en pannen opgeborgen worden??knappe foto van Mayo
Nog maar amper aangekomen in Christchurch was de eerste activiteit, een Lord of the Rings tour in het plaatsje Twizel. Dit hield in: De hele middag rondrijden in een tourbus langs alle LOTR-sets en jawel tijdens de stops verkleed als orc of elf je eigen film maken. Erg lachen (zie plaatjes) en leuke feitjes voor LOTR-fans, wisten jullie nl. al dat Gandalf helemaal geen paard kon rijden, maar op een rubberen paard zat? En dat alle bewoners van het plaatsje een maand lang als orc en ridder rondliepen?
De natuur van Nieuw Zeeland is supermooi. Bergen, valleien, watervallen zoals we nog niet eerder gezien hebben! Langs de smalle bergweggetjes reden we richting Queenstown. Maar niet voordat we een stop maakten bij de AJ hackett brug. Ojee... de eerste en originele bungyjumpbrug! Marjolein die pas nog verklaarde nooit een jump te maken "want voor wie moest ze zich nou bewijzen?" kreeg toch wel de kriebels, want in zo'n mooie omgeving kom je nooit meer en niet veel later sprongen we in een duosprong de brug af. Veel hilariteit op het springplankje want 3..2..1.. en Mike sprong als een kikker omhoog en Mayo viel als een dooie vogel naar beneden. Beetje onhandig als je aan elkaar zit ;-) De zenuwen gieren door je lijf en beneden ook nog even met je kop onder water, maar GetAttachment3goed, met deze bijna dood-ervaring was de kiwi experience dan ook echt begonnen. Queenstown is een hele mooie stad midden in de bergen en aan een groot meer. Ook hier denk je dat er weer een achtergrond rol naar beneden is getrokken. De extreme sporten zijn hier uitgevonden dus je ziet tientallen parachutes naar beneden komen en speedboten vertrekken. Aangezien wij nog voldoende adrenaline hadden, gingen wij voor een dagtour in Doubtful Sound, een natuurgebied dat zo ver van de bewoonde wereld ligt dat je eerst een ferry en een bus moet pakken om er te komen. Het regent de helft van het jaar, dus toen wij vertrokken met het zonnetje op ons bolletje wisten we dat we erg veel geluk hadden! Voordat we de bus ingingen werd je eerst nog 215 meter onder de grond gereden voor een bezoek aan de elektriciteitscentrale op basis van een waterval. De cruise door de Doubtful Sound was geweldig midden tussen de fjorden, DSC03314watervallen en miljoenen jaren oude bossen.

Bijna was de Doubtful-trip niet doorgegaan en had Bono roet in het eten gegooid. Want de kersverse U2-cd wilden wij natuurlijk direct horen. Op de camping kwamen we er achter dat  de koelkast op dezelfde accu liep en Bono was al snel uitgezongen. Gelukkig hielpen een Fransman en een Duitser ons uit de brand. Dus niks onaardigs meer zeggen over onze buren of bijna-buren he!!

De Franz Josef-beklimming was er een om niet te vergeten. Met een dag vol regen wordt het bewandelen van een mooie gletser al snel op een helletocht. Zeker als de verstrekte regenspullen niet waterdicht blijken te zijn. Mike had 6 jaar gelden met Sjef een half dagje gedaan, en dat was zo go Mikeeassssy dat er dit keer een hele dag geboekt ging worden. Van de 6 uur op de gletser heeft het er 5.5 geregend. Helaas zaten de paspoorten in een niet-waterdicht zakje waardoor alle stempels zijn uitgelopen (wat wel betekent dat we er nu 2x zoveel hebben: YES). Achteraf wel weer een mooie ervaring.

Op onze tocht naar het noorden hebben we enkele mooie wandeltochten (Kepler, Abel Tasman) gemaakt. Bij Kepler waren we te laat voor onze pick-up. Teruglopen was geen optie dus even later stonden we met het duimpie omhoog langs de snelweg, net MTV The Trip. Na een half uur hadden we geluk en werden we door een betrouwbaar uitziend echtpaar weer veilig bij onze camper afgeleverd.

Na een dag rafting op de Murchison River hebben we het zuider-eiland verlaten per ferry naar Wellington. Op het noordereiland hebben we de camper uitgetest op de gatenkaaswegen van P1010037Whanganui National Park. De tour op de Whanganui river met de jetboat naar de bridge-to-nowhere in the middle of nowhere en de kanotocht terug was super. Inmiddels zijn we in Taupo met nog een week te gaan. Vandaag hebben we ons Fiji-resort geboekt, dus daar hoeven we ons niet meer druk over te maken (niet dat we dat deden...;-)).

1. Ria en Harry:
    18 maart 2009
    Nou Marjolein en Mike,dit was een hele onderneming geweest, van alles wat, erge mooie foto's, bungie jumpen (levensgevaarlijk) en dat nog samen, wel weer gedaan, en hoeveel schapen waren er in de kudde? het blijf gezellig om alles weer te lezen en te zien op jullie site, hele dikke knuffel van papa en mama
  2. Frans en Nell:
    18 maart 2009
    Geweldig jullie Lord of the Rings tour, de foto's zijn héél beeldend haha,super!!maar om nu ook te bungeejumpen voor de broodnodige "experience" is pas echt doodeng maar wel......stoer!!We zien jullie genieten en het reisverslag is ook weer heel gaaf om te lezen.Daaag lieverds veel plezier x papa en mama
  3. Tim en Marloes:
    20 maart 2009
    He Mar en Mike, wat een supergeweldig verhaal weer! Die gezamenlijke bungeegump waarbij jullie allebei een andere kant op springen..... Ik zie hem helemaal voor me :-))! Heel veel plezier nog en blijf genieten (maar dat kunnen we geloof ik wel aan jullie over laten ;-)! Kus Marloes
  4. Jolijn:
    20 maart 2009
    Wat maken jullie toch allemaal mee! Echt te gek. Volgens mij zal het heel moeilijk worden om straks weer in de Hollandse realiteit te komen. Zo lang je eigen ritme geleefd. Heel bijzonder, en super stoer!
    Ik zit nu in Hamburg, waar het (net als de rest van markt worldwide) vrij rustig is. Behalve dan bij Milou in Zuid-korea volgens mij haha.

Tot snel! Genieten nog!
    XXX Jolijn
  5. Ronald van Beek:
    25 maart 2009
    Hey Luitjes!

Net even wat tijd genomen voor een catch up - moest ik maar niet meer doen, want ik krijg er alleen maar zelfmedelijden van, haha! Achter mijn bureautje, hard rammende op mijn toetsenbord en de regen klettert tegen de ramen...

Nog heel veel plezier!
    Grtz
    Ronald
  6. irene:
    31 maart 2009
    Hi M&M!
    klinkt als heel veel genieten genieten genieten! Top!
    x
  7. D&A:
    2 april 2009
    He luitjes, welkom in CANADA!! Hoe voelt dat? Zo 'dichtbij' ons en weer in de buurt van onze tijdszone ;-). Geniet van Vancouver en omgeving en we zien jullie wel verschijnen :-). Oh, wat vinden jullie hiervan? http://www.myspace.com/therebelyear Niet slecht toch? De trefwoorden The Verve, Oasis, Smashing Pumpkins en Radiohead zijn iig veelbelovend.

Tot snel!

D&A
  8. charlotte:
    5 april 2009
    Wat een verhaal weer...ik moet elke keer zooo lachen. En zeker als ik die foto's erbij zie!! :-) :-D Die bungeejump is wel het meest hilarisch: de kikker en de dode vogel, hahaha!
    Blijf genieten!!!
    kus, Charlotte
  9. Ilse:
    26 februari 2010
    Ik begrijp helemaal wat Marjolein bedoelt, "Marjolein die pas nog verklaarde nooit een jump te maken"
    toen ik die enorme mooie omgeving zag kreeg ik ook kriebels ... alleen hebben wij ze toch niet waargemaakt:-(