Van Tasmanie tot aan Sydney

26 februari 2009 - Sydney, Australië

Hier weer een nieuw avontuur van M&M: het verslag vanaf Taz. Tasmanie staat na ons bezoek op de M&M Hotlist van must-see's. Vanuit Melbourne rij je met auto en al de ferry in voor een overtocht van 10 uur. Dat is niet lang om in de voetsporen van onze voorganger Abel te kunnen treden. Bij iedere trip hoort natuurlijk een wenslijstje met dit keer het volgende: Tasmanian devil, platypus, berryfarm, chocolate factory, pinguins en Mount Cradle. Alhoewel we maar een weekje hebben, wordt de super seven (days) goed ingevuld. Het eiland is ongeveer net zo groot als Nederland en heeft 19 national parken. We hebben meteen een multipas aangeschaft. Met leuke bijkomstigheid een DSC02685-550parkenstempelkaart (bij gebrek aan voetbalplaatjes van de AH)!! Tasmanie heeft een mooie wildernis met bergen, watervallen, meren en wildlife. We kunnen eindelijk weer onze hiking shoes aantrekken, die zitten eerlijk gezegd best krap na vier maanden slippers.

Al snel konden we een vink zetten op het wenslijstje in Bicheno komen 's avonds de pinguins het strand opzetten om hun chicks te voeren. Het gewaggel ziet er heel grappig uit. De donzige kleintjes kwamen ook hongerig uit hun nesten te voorschijn. Voor beide partijen wel gevaarlijk want ze schijnen gemeen in je tenen te kunnen pikken en in het donker verdwijnen ze ook eenvoudig onder je voetzolen.

Hobart is de grootste stad van Tazzie. Het hostel in hartje centrum geregeld. Alleen voor het gratis parkeren moesten wij 3 kilometer verderop staan. Zonder succes want bij terugkeer wapperde bon DSC02599-550nummer 2 ons al gezellig tegemoet. Lokale toppers zijn de Cadbury chocolate factory en de Cascade beer brewery. De zee zijn we hier niet in geweest de shark attacks vliegen je namelijk om de oren.
Via het westen naar Mt Field gereden, daar regenwoud met grote eucalyptusbomen en watervallen gezien, maar ook niet te vergeten de wallabies en de pademelon. (Wat deze laatste is, zien we graag in jullie reactie terug.).
De tasmanian devil hebben we helaas niet in het wild gezien, maar gelukkig wel in het conservation centre. In de laatste paar jaar is tweederde vernietigd door een ongeneeslijke ziekte. Hij lijkt voor geen meter op de tekenfilm, maar hij loopt wel lekker snel. Het weekje ging snel voorbij, we hadden hier zeker langer willen blijven!!
Van de ferry af, maar nog niet afgekikt van de national parks. Wilson Promontory is daarom de eerst volgende. We werden een beetje onaangenaam verwelkomd door de “ kijk uit voor slangen” borden. Door de hitte komen ze uit de bossen om je huisje heen sissen en giftig of niet voor mayo zijn ze allemaal even eng!!! Maar het mooiste strand op aarde whisky bay maakte het allemaal goed! De DSC02689-550route richting Sydney moest hier en daar worden aangepast door de afschuwelijke bushfires met inmiddels meer dan 200 slachtoffers. We reden met een onwerkelijk gevoel door de zwarte bossen heen en we zaten er maar 50k van af, het leek net of je net op de grens zat, je rook de brand en de auto's waren grijs van het stof.

Langs de kust was de weg nog niet afgesloten dus reden we snel door naar Mallacoota. Hier hebben we een superleuke toer over een klein riviertje gedaan waar we de sea eagles mochten voeren. Met een schipper die in de eerste minuut al iedereen had afgezeken en bijnamen had verzonnen (Mr & Mrs Holland voor ons) voeren we richting de beesten die met hoge snelheid over het water scheerden voor het toegeworpen vissie. Gelukkig had Mike ze na 4x scherp in beeld en konden we deze excursie ook weer bijschrijven.

Canberra, de hoofdstad, mocht niet ontbreken aan onze reis, althans dat dachten wij. Behalve het parlementsgebouw, wat barretjes en de bioscoop is er niet veel te beleven. In het parlementsgebouw hebben we wel een leuke rondleiding gehad met een nog leukere after 5 borrel in de tuin; leuk op de slippers tussen de stropdassen. DSC02812-550Na een heerlijk nachtje op geplastificeerde matrassen hebben we eindelijk de langverwachte Platypus in een nabijgelegen NP in het wild gespot!!!

In de tussentijd gebeurt er bij jullie ook van alles, niet in het minst de operaties van onze ouders, deze zijn gelukkig goed verlopen en wij wensen Ria en Fransie een snel herstel toe!!

Het laatste weekje Australie hebben we voor Sydney gereserveerd. Voor een mooi prijsje hebben we een 4-sterren mystery hotel in het hart van de stad kunnen regelen met alles erop en eraan zoals een gym en zwembad op de top met fantastisch uitzicht.DSC03057-550 Sydney is een supermooie stad en is heerlijk om rond te hangen, te shoppen en natuurlijk een wedstrijdje Australian football mee te pikken.
Twee maanden Australie is lang niet genoeg om alles te zien, maar wij hebben flink ons best gedaan en wat ze zeggen over Australie is helemaal waar een groot 'no worries'-gehalte dus heerlijk stressvrij en gezellig. Voor nu op naar Nieuw-Zeeland.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tessa:
    26 februari 2009
    Wat ziet het er weer top uit! Mooie dingen gezien en wel bizar dat je zo dicht bij die bosbranden bent geweest.

Even het laatste nieuws:
    * Bar en Pim hebben een hele lieve dochter Wilemijn. We waren even inshoch, want we waren er van overtuigt dat het een jongen zou zijn. Wij (mariek, ireen, Lon, Sven, Een, Jans en ik) zijn zaterdag even op bezoek geweest en het is echt een schatje. Hun huis is trouwens ook helemaal top.
    * Zondag hebben we onze eerste veldwedstrijd weer. Hebben er zin in.
    * We zijn niet meer de enige die in Voorburg wonen. Lon woont inmiddels ook bij ons in de straat. Erg gezellig, zondag dee eerste burenborrel.
    * Ik geniet op dit moment van een weekje vakantie. Heerlijk!

Geniet en ik kijk weer uit naar jullie volgende verhalen.

Liefs, Tess
  2. Frans en Nell:
    26 februari 2009
    Hi, Mr en Mrs Holland wat een gaaf verslag met jullie "naturally" in de hoofdrol van o.a het mystery hotel en de afther 5 borrel in het parlementsgebouw te Canberra, het is super om de foto's bij jullie avonturen te zien wij genieten mee!! liefs x papa en mama
  3. Ria en Harry:
    28 februari 2009
    Hallo Marjolein en Mike, een heel afwisselende 2 maanden reisverslag van Australië, even over jou pademelon? is dat iets om op te eten? jij wil graag een reactie, nou daar wil jou moeder wel in mee gaan, ik weet wel ontzettend veel, maar niet alles, hoor graag van jullie wat het is,lieve groeten, en ik zie graag weer iets van jullie avonturen, suske en wiske, kus mam en pap
  4. charlotte:
    5 maart 2009
    Oooh wat gaaf zeg Tasmanie!! en die pinguins..te cool echt!
    Wat bizar moet dat zijn geweest om zo dichtbij die bosbranden te zijn geweest...heftig! Zo te lezen gelukkig nog niet gebeten door een slang? :-) Nog mensen gezien die door haaien zijn aangevallen dan?
    Spannend, spannend allemaal hoor.
    Hebben jullie al een trouwdatum trouwens??? ;-D

Nou toedelsss maar weer!
    x Charlotte
  5. Harry & Gertjan:
    18 maart 2009
    M&M! Wat een leuk verslag weer. Wel een hoop enge dieren. De shark attacks haalden hier in NL het nieuws zelfs! Ik doe een gokje voor de padelemon...kruising tussen een wasbeertje en een (land)otter?
    Verder gaat alles goed met MAX. Inger en ik vliegen zaterdag naar New York om even te checken hoe het met Stef, Mila, Mallory, Kim en Sylvia gaat daar. En een belangrijke meeting met IMG. Dinsdag alweer teru. Woensdag samen bespreking bij Fancy.
    Met Harry gaat het goed. Hij is sinds de operatie 14 januari nog steeds thuis, maar denkt binnen 2 weken weer te gaan werken.
    En....30 maart ben ik op Ibiza voor de overdracht van ons nieuwe huis aan het strand!! 18 mei (als jij weer een beetje ingewerkt bent haha) vertrekken Harry en ik 6 (!!!) weken naar Ibiza. Ik dacht, wat jullie kunnen, kunnen wij ook.
    Nou veel plezier in Sydney met die heerlijke surfboys en chicks.
    KUS Gertjan (en Harry)