Van Battambang tot aan de Mekong

11 oktober 2008 - Nong Khai, Thailand

Battambang is de Cambodjaanse ontdekking (althans dat vinden wij), een klein plaatje die we na een bustocht van 4 uur mogen verwelkomen. Dit keer geen varkens of andere ongein, gewoon een prima ritje in een bus. Het plaatsje is niet toeristisch en daarom extra leuk. Bij aankomst duiken we snel ons bed in, want het vertrek om 7uur 's ochtends gaat je niet in de koude kleren zitten. De powernaps met eierwekker doen echter wonderen! In de middag wat pancakes naar binnen gewerkt en soort van programma gemaakt voor de dagen erop. Dit keer zijn we met 2 gidsen op scooters de omgeving van Battambang gaan verkennen.DSC00106-550 We reden op onverharde wegen vol gaten (cambodian massage) en vol stof (cambodian snow) door rijstvelden en kleine dorpjes, waar kinderen zwaaiend op je af komen rennen (en kuchend achterblijven). Bij de tempel Sampeo aangekomen, volgde een tocht bergopwaarts waar de himalaya niks bij is. De spa blauw flessen werden er direct weer uitgezweten, maar gelukkig was het de moeite waard, we hebben monniken Engelse les gegeven en heeft Marjolein nog een zegening gekregen (er vanuitgaand dat ie voor de hele reis geldt ;-)) De 2e scooterstop was de bambootrain. Op een oud spoor hebben ze een bamboe platform gemaakt. Zo'n ding met opgevoerde grasmaaiermotor gaat aardig hard en bij tegenliggers (op hetzelfde spoor) geldt de regel: Wie de meeste personen heeft op de trein, mag blijven zitten. DSC00147-550De andere partij moet de trein van het spoor verwijderen en terugplaatsen.
De boottocht tussen Battambang en Siem Riep was ook fantastisch (Kerala is er niks bij, can you believe it maartje??). We voeren in 6uur langs prachtige dorpjes, zogenaamde floating villages ofwel drijvende golfplaten, op het dak van een klein bootje. Het toeristische Siem Reap is eigenlijk alleen leuk voor Ankor Wat. Waar de meeste toeristen 3 dagen nodig hebben om alle tempels te bezoeken, zetten wij de vijfde versnelling erin en weten wij de toppers in 1 dag te bezichtigen. Er heerst misschien een vloek over de reis omdat Mike bij het knielen voor de Buddha zijn fles water uit zijn rugzak bovenop alle wierrookstokjes liet kletteren. DSC00246-550De rooksignalen zijn nu nog zichtbaar. Na al deze verhalen konden we Cambodja natuurlijk niet verlaten zonder een scam. Onze oh zo gezellige tuk-tuk driver wist na het aannemen van ons briefje van 20 dollar een wisseltruc uit te halen, waardoor het leek of wij een gescheurd briefje aan hem hadden gegeven. Gescheurde dollar briefjes zijn in Cambodja niks waard... Door een scam van onze kant zijn we het briefje ook weer kwijt ;-). De volgende dag zijn we met de taxi naar Poipet vertrokken en zijn we met de koffer in de hand de grens naar Thailand overgestoken. In Oost-Thailand heeft Marjolein de eerste wilde olifant weten te spotten, Mike heeft de eerste ziektedagen voor zijn rekening genomen. De verdachte is de Cambodjaanse koffie of wat daarvoor door moest gaan! Inmiddels zitten we heerlijk te chillen aan de Mekong-rivier met uitzicht op Laos. Nog even en dan zitten we aan de andere kant met uitzicht op Thailand.

1. D&A:
    12 oktober 2008
    Ja daar is het groene tieshirtje! Dennis zijn dag is ook weer goed :-)! Leuk stukje jongens en mooie foto's. We zijn blij dat de regelmaat er lekker inzit, was toch een beetje het zorgenkindje voorafgaand aan de reis. We verwachten nu braaf elke week een stukkie vermaak! Dat Mike al ziek ziek is geweest baart ons wel wat zorgen, we zullen zo medio april wat brinta en extra vitaminen in huis halen ;-).

De komende week weer veel plezier gewenst!

Liefs, D&A
  2. BB,mo en yoeri:
    12 oktober 2008
    Hallo luitjes het ziet er goed uit daar, mooie foto's ( curcus heeft trouwens wel vruchten afgeworpen majo, haha) majo en mike. Maar om dit allemaal te zien is niet goed voor ons, zo worden we namelijk alleen maar nog meer jaloers op jullie. He BB scheermachine vergeten, of gewoon geen zin?

Nog veel plezier jongens Gr. uit Bergschenhoek.
  3. Frans en Nell:
    12 oktober 2008
    Wat een mooie foto,s van die kleine meisjes en ongelooflijk die huisjes op de rivier.Fijn dat je gezegend werd dat doet m,n moederhart goed dat is jullie klim naar de tempel wel waard geweest.Heb je nog wat aan jullie reis apotheek gehad Mike?Hou alles gezond daar aan de overkant en mooie belevenissen liefs papa en mama
  4. Tim en Marloes:
    13 oktober 2008
    Echt geweldig wat jullie daar allemaal zien en meemaken! En helemaal leuk dat wij daar met deze site ook het een en ander van mee kunnen krijgen! Geniet er maar lekker van. Liefs Tim en Marloes
  5. Tiny Fokke:
    13 oktober 2008
    leuk om dit allemaal te zien
    jullie zien er ontspannen uit
    zin in een lekker bakkie
  6. Ria en Harry:
    13 oktober 2008
    Hai Mike en Mayo, wat leuk alles te zien zo,jullie kunnen zo bij RTL gaan werken, reisverslagen maken plus foto's, geweldig, op de lorrie was een leuk videofilmpje,nou dat wordt elke week(hopelijk)weer een verrassing voor ons, of er een nieuw verslag geschreven is,kinders veel liefs van Pa en Ma
  7. Alex:
    14 oktober 2008
    Mooie verhalen Mikos! Goed te lezen dat die eierwekker z'n eerste vruchten al heeft afgeworpen...dat kon ook niet lang uitblijven ;) Ik neem aan dat de insecten bij het zien van die vliegenmepper meteen het hazenpad kiezen?
  8. Eelco:
    15 oktober 2008
    He Miky Mike (en Marjolein natuurlijk),
    Klinkt allemaal erg goed! Hier zitten we alweer aan de boerenkool met pepernoten, toch anders. Pas op voor Charlie en geniet ervan. Audit stuurgroep doe je telefonisch? :-)
  9. chochempie en Sil:
    15 oktober 2008
    he woestijnrat, had je je kleppie voor je oog bij het kniele voor de budha beer?

Nou ik hoop dat Mike weer een b-tje opgelapt is?
    Have fun, dit is een ideale tijd om van al het wereldnieuws afgezonderd te zijn. We zijn jaloers!
  10. Annika:
    19 oktober 2008
    Hee Marjolein!!!

Ohh wat schandalig dat ik je geen gedag meer heb gezegd, ik had nog wel een cadeautje voor je, vakantieverhalen:p. Naja je hebt genoeg aan je beleveningen daar zo te horen!
    Nog last gehad van moessons?

Ik zit nu in Kaapstad en het is hier echt super mooi!
    Ik heb me ook aangemeld voor de mailinglist dus ik ga je belevenissen volgen!

Kus Annika
  11. Evelien:
    21 oktober 2008
    Hoi M&M,

Ik kreeg van Wouter de link doorgestuurd en heb met plezier jullie stukjes over Cambodja gelezen. Goed dat jullie Battambang en omgeving gezien hebben, geeft je een goed beeld van het land. Lijkt ook veel op waar ik gewoond heb. Denk dat jullie Laos ook wel gaan waarderen. Wens jullie een fijne reis verder!!

groeten Evelien (zus van Wout)
  12. Patrick:
    22 oktober 2008
    Hé Mikos, met enige jaloezie lees ik jullie verhalen; klinkt geweldig allemaal! Toch die sabatical maar eens in de groep gooien bij Ramon. Wel een beetje lullig om die wierrookstokjes dan meteen weer nat te maken :)